اسفناج پخته شده را همان روز مصرف کنيد

اسفناج حاوي اسيد اگزاليک و نيترات است و به همين دليل بايد در کمترين فاصله پس از پخت مصرف شود؛ زيرا احتمال ايجاد يک ترکيب پايدار بين نيتريد و هموگلوبين به وجود مي آيد که اين ترکيب باعث کاهش اکسيژن رساني به بافت هاي بدن مي شود. دکتر ضياء الدين مظهري، متخصص تغذيه و رژيم درماني و رييس انجمن تغذيه ايران، با بيان اين مطلب گفت: اسفناج ماده غذايي مفيدي است که داراي اسيد فوليک بالا است که علاوه بر شرکت در خون سازي از بزرگي گلبول هاي قرمز نيز جلوگيري به عمل مي آورد .
دکتر مظهري با اشاره به اين که در مصرف اسفناج بايد برخي نکات مراعات شود، گفت: متأسفانه در کشور ما کم خوني و فقر آهن بين مردان و زنان شايع است که البته در زنان مقدار بيشتري آهن از بدن دفع مي شود. وي، انتقال آهن بدن مادر به جنين در دوران بارداري را يکي از عوامل فقرآهن در زنان عنوان کرد و افزود: متأسفانه ميزان فقرآهن زنان در برخي از استان هاي کشور به 60 درصد مي رسد.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني براي پيش گيري از فقرآهن توصيه کرد: عدم استفاده از جوش شيرين در نان، عدم مصرف چاي بلافاصله قبل و بعد از غذا و افراط نکردن در مصرف فيبرهايي که براي کاهش اشتها استفاده مي شود، و استفاده از ميوه ها و سبزيجات تازه و نيز استفاده نکردن از لبنيات همراه با غذاهاي حاوي آهن را از جمله راه هاي جلوگيري از کمبود آهن شمرد. (1)

پی نوشت :

1. همان .

منبع: مجله نامه ي جامعه

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله